Jort Schreef:
——————————————————-
> Als jij dhr L van beursbox een amateur noemt, is
> dat toch echt een reden voor mij om heel snel te
> stoppen
> om ook maar een minuutje tijd aan jou te
> besteden!
> Dat je dan ook nog over de afm begint, is voor mij
> de druppel.
Met alle respect, maar… laat me niet lachen!!!
Wie is die Tom Lassing dan wel helemaal? Een zelfbenoemde beursgoeroe met een site voor de kleine belegger vol met nuttige tips, zoals “aandelen moet je kopen als ze laag staan, en verkopen als ze hoog staan”. Ja, dat kan je inderdaad geen amateur noemen! Zijn LinkedIn profiel vermeldt dat hij dan ook gedegen is opgeleid aan de … VMBO/Mavo in Zeist. Maar die heeft hij dan ook zeer degelijk gedaan… 6 jaar. Dat is elke klas dubbel, er zijn weinig mensen die zo degelijk hun school doorlopen. Oja, hij heeft ook nog twee jaar op Liefland ‘gezeten’…
Maar gelukkig, het LinkedIn profiel leert ons dat jouw goeroe zijn kennis en kunde niet uit de schoolbanken heeft opgedaan, maar de praktijk was zijn leerschool. En die praktijk, waar komt die dan precies op neer? Wel, op de bekende piramideplannetjes zoals deze: http://www.lassing.com/ je kent ze wel, het verspreiden van nieuwsbrieven waarin je voor goed geld kunt lezen hoe je je dromen na moet streven, door anderen te laten betalen voor het vertellen hoe je je dromen na moet streven. Mocht je interesse hebben; ik heb ook nog een aanbieding voor je waarmee je tot € 50.000 per dag kunt verdienen met e-mails te behandelen. Stuur me 100 euro voor het rapport en de onkosten, en je kan gelijk aan de slag…
Zelfs op zijn LinkedIn introductie schooit hij om mensen voor zijn ‘affilliate marketing’ scheme, hoewel hij naar eigen zeggen al geen gering inkomen heeft. Doet niet iedereen uitlatingen over zijn inkomen op zijn LinkedIn profiel? Kijk, daaraan herken je de professional tussen de amateurs!
En dan natuurlijk ook nog het fingerspitzengefühl dat deze man heeft; hij hoort van deze ‘polissen’, ventileert uiteraard zijn gezonde scepsis op zijn site, maar na gedegen onderzoek -waarna hij nog steeds niet weet om wat voor ‘polissen’ het gaat, om welke bank het gaat, hoe die 32.000 euro gerealiseerd zou moeten worden, of het 600 A4tjes tellende financiële plan heeft gezien- concludeert hij dat het bést wel eens een goede investering zou kunnen zijn. AIs dat dan geen professional is waar je blind op kan varen, dan weet ik het ook niet meer….
Maar Jort; dit geconcludeerd hebbende, zou je toch ook nog eens een minuutje naar het stuk moeten kijken waarvan je zelf de link hebt gepost. Daar staan namelijk toch wat merkwaardige discrepanties in. Zo lees ik bijvoorbeeld dat jouw goeroe schrijft:
“Nu banken dat vanuit een extreem wantrouwen naar elkaar onderling niet meer doen, verplaatst deze markt zich naar de particulier. Wie wil er niet met zo'n kleine investering zo'n enorm bedrag ophalen?”
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe ging dat vroeger dan? Werden die polissen die nu aan de particulier worden aangeboden tussen de banken onderling verkocht? Gingen de banken elkaar lopen verzekeren totdat de waarde van de polissen was opgeslingerd tot 14000%? En is het nu niet nog steeds zo dat uiteindelijk een bank die polissen weer van de particulier overneemt voor die respectabele 32.000 euro die ze voorheen dus blijkbaar aan hun collegabanken deden toekomen? Maar dan is het dus nog steeds zo dat het de bank is die van het hele traject profiteert, want ik neem aan dat ze die 32.000 euro die ze aan de polishouders volstorten nog steeds op één of andere manier weer gaan terugverdienen, of leidt het onderling wantrouwen van de banken tot charitativiteit?
Wat ik me verder afvraag, en jij natuurlijk al lang bij je goeroe hebt nagevraagd, is waar de polishouder nou eigenlijk zijn hantekening voor zet, dat deze een polis van 75 euro maar liefst €32.000 waard maakt? Waar teken je precies voor, en wat zijn de verplichtingen die je aangaat? En in het verlengde daarvan: wie ondertekent de polissen die je extra krijgt voor het aanbrengen van extra mensen, en welke verplichtingen brengen DIE handtekeningen met zich mee op de polissen die om niet zijn verkregen?
Omdat jij natuurlijk alles al tot op de draad hebt uitgevogeld, weet jij deze dingen natuurlijk allemaal al. Nietwaar? En anders kan je het misschien even navragen bij jouw professionele financiële man? Misschien kan je ons daarna even wat opheldering komen geven hier?
Oja, en Jort; omdat het hier gaat om een financieel produkt dat door de bank aan particlieren wordt aangeboden, is hiervoor vergunning van de financiële autoriteit namens de Minister van Financiën vereist op basis van de Wet op de Financiële Markten, art. 2:96 e.v. om precies te zijn.. Zo heel raar is het dus niet om over de AFM te beginnen, denk je wel? Weet jij soms onder welk nummer de vergunning hiervoor is afgegeven?